Tuesday, February 18, 2014

MISI "DIET"

Pagi tadi dalam kereta suami aku story bagitau yang adik dia dah mula berdiet cara extreme. Wah, macamana tu cara extreme?. Suami aku kata starting dua minggu jangan makan nasi langsung. Makan lauk takpe, roti pon kalau boleh kurangkan. Sayur-sayuran dan buah-buahan amat digalakkan. Aku dengar sambil angguk-angguk. Huhu. Bila dah habis cerita, suami aku kata dia pon nak buat macamtu. Ternganga aku... Mula la aku buat ayat-ayat menghasut. "Abang ni, tak payah la nak diet macamtu, janganlah sampai taknak makan nasi. Kurangkan sikit je kuantiti pengambilan nasi. Janganlah extrem sangat, nanti sakit tau". Ceh nampak tak permainan aku disitu...muahahaha...

Tau lah aku ni hati pendengki, bukan boleh tengok suami aku nak diet-diet ni, mulalah hati busuk tu timbul. Mula fikir macam-macam. dalam hati mula berkata. " suami aku nak diet, mana boleh jadi, nanti bila jalan, suami aku kurus tinggi, yang aku pulak gemuk pendek. Buruk-buruk. Ada jugak kang orang kata mak berjalan ngan anak." Jahat tak pemikiran aku... Dasar tak boleh tengok orang lebih kan. Padahal diri sendiri tak jaga makan, nak libatkan orang lain.

Bila dah sampai opis, aku termenung jap, dok fikir-fikir apa yang suami aku cakap. Hmmm, bagus jugak tau kalau aku joint sekali dia diet. Banyak faedah. Antaranya dapat jimatkan belanja makan, dapat rehat lebih sebab tak perlu nak sibuk-sibuk masak lepas blek kerja dan yang paling penting aku pon mungkin boleh fitkan badan aku ni...Senyum sendiri. Laju-laju text suami " abg, kita on la misi diet kita, kita diet sama-sama". Wah ayat, supportif sangat kan. Untung suami aku ada isteri supportif macamni. Padahal ada perkara tersirat disebalik yang tersurat. Huhuhu

Persoalannya, "mampukah aku hidup tanpa nasi?"...wait and see...Muahahaha...

No comments:

Post a Comment