Sunday, February 16, 2014

Tuan Belog Nak Membebel....

Mood memang nak membebel harini. Ha, semenjak jadi mak budak ni, memang dah pandai berleter. Benda pertama yang aku nak bebelkan ni pasal sikap cakap berbelit, harini kata lain, esok kata lain. Harini kata putih esok jadi hitam, harini kata cantik esok kata buruk. Harini kata buat macamni, esok plak tanya kenapa tak buat macamtu.. Orang yang ada sikap macamni memang dasar suka menipu dan suka membodohkan orang lain. Ewww buruk kot perangai macamni. Dah selalu sangat jumpa orang macamni, mula-mula kata " aku bukan jenis orang yang suka nak membazir ni, pakai sesuatu benda mengikut keperluan dan kemampuan. benda-benda mengarut ni aku tak suka nak beli." Aku pon dalam hati mulalah memuji, bagusnya peribadi.

Cara cakap macam ahli syurga sangat, kuat iman, tak tergoda dengan keseronokan duniawi, realitinya kata-kata tak seiring peribadi. Bila kata nak beli baju, nampak cantik semua nak beli, akhirnya semua pon terperap dalam almari, pakai yang biasa jer. Macamtu ke kata berbelanja ikut keperluan?...Something wrong disitu. Itu baru pasal shopping.

Dialog lain plak, " aku dulu hidup susah, sampai tahap nak minum air milo campur gula pon susah. Sebabtulah sekarang ni aku suka bersederhana jer. Tak suka nak mewah-mewah". Sedih sangat kan, sedih sampai tahap rasa nak belanja dia minum aor milo air bersusu masa tu jugak. Tapi semua tu dusta semata. Apa taknya, bila tengok kasut, RM 500. Handbag RM 1500, Jam 450. Dasar penipu kan kata bersederhana. Tu baru tengok tang apa dia pakai, belum tengok rumah, perabot and whatsoever la kan.

Itu ok lagi lakan, walaupun cakap tak serupa bikin, sekurang-kurangnya takdelah nak hasad-hasad kat orang lain.

Spesies yang lagi menyakitkan hati, bila suka buat ayat orang beriman bila tengok kelebihan dan kebahagiaan orang lain. Contohnya, "tak faham la dengan sesetengah manusia yang suka membazir beli kasut mahal-mahal semata-mata untuk pergi kerja jer. Kalau i la, i takkan buat benda b***h macamtu.". Selang beberapa bulan, nah hambik, kasut PRADA kau guna untuk kerja. What the nonsence?...

Tengok kebahagiaan orang bercuti, orang berkahwin, orang update ada baby, ada rumah besar, mulalh nak buat status macam ustazah. " Janganlah kamu berbongkak dengan apa yang kamu miliki kerana itu semua milih Allah S.W.T yang satu". Perg sentap bagi sesiapa yang pernah update segala bagai kat fb ni. Bila view fb dia. Bukan main lagi, sakan la tunjung gambar tunang mengalahkan orang majlis kahwin, tak cukup lagi siap announce lagi puluh ribu duit hantaran. Gambar pergi oversea segala bagai semua nak upload.

Bila dah tengok fenomena macamni, aku jadi pasif di Facebook. Mati kutu nak update ape?...poning-poning...

Bila dah tercerita pasal facebook ni. Terasa plak nak kongsi perasaan aku ni. Perasan tak sekarang ni berleluasa la orang ni dok upload video-video penganiayaan kanak-kanak?. Tak kurang jugak cerita-cerita ataupon berita yang melibatkan kekejaman terhadap kanak-kanak.

Apa yang aku nak kongsi adalah, aku amat-amat terkesan dengan fenomena ni. Masalah jugak tau bagi aku. Korang bayangkan ae. Aku dari rumah, hepi-hepi, hati riang ria nak pergi kerja. Buka internet, on fb, baca-baca news, gelak-gelak, tiba-bila menangis, sedih, hati tak menentu sampai balik keje. Tengok anak peluk erat-erat sampai nak tido pon terbayang-bayang lagi imej-imej kekejaman terhadap kanak-kanak.

Kadang-kadang jadi takut nak on fb,nak scroll lebih-lebih.. Masalah-masalah. Mungkin betul cara insan-insan ni update benda-benda macamtu, yelah, beratus-ratus akan mendoakan, keselamatan, keamanan dan kesejahteraan kana-kanak malang ini termasuklah aku. api aku jiwa sensitif, mudah je nak sedih, nak selam-selam penderitaan kanak-kanak, nak menangis-menangis, nak teringat-teringat kan anak sampai hubby aku turut sama tension melayan perangai bini dia muka sebek je balik keje...

Rasa dah cukup kot. hati aku pon dah sejuk ni...Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment