Monday, March 17, 2014

Suka hati i la. Keselesaan i...

Grrrr, pagi-pagi dah geram dah hati ni. Sibuk sangat hal i tau. Suka hati i la nak keje apa, nak keje macamana. I faham la kalau ada orang concern sangat dengan masa depan i kengkononnya. Nak selidik segala gaji aku berapa, ada bonus ke tak...Hei apakah?.

Kalau sekali dua awak cakap dan ingatkan tentang kerjaya aku, aku boleh tahan lagi. Ni kalau dah setiap kali terserempak muka kau cakap benda yang sama, aku pun mulalah terasa "eh, kau dah kenapa?"... Tak kesahlah aku ada ijazah ke, pengalaman yang menggunung ke, gaji ciput ke, yang penting aku tak la sampai merempat. Aku rasa ok jer, selesa jer, siap boleh pegi honeymoon semua. Hari-hari pun mampu beli breakfast kat kedai you. Eh, ke aku pernah hutang?...tak pon, kadang-kadang kau pulak yang hutang tak cukup duit syiling nak bagi baki.

Daripada sibuk nak cerita keburukan bos aku, keburukan dan kekurangan kerja aku sekarang, lebih baik kau fokus fikir macamana nak mantapkan perniagaan kau. Tulah, masa sekolah dulu ustaz selalu pesan, cari rezeki yang halal, jujur, ikhlas, tak lupa sentiasa bersyukur. Barulah rezeki tu berkat. Sebenarnya jumlah gaji bukan penting sangat, yang penting sekali keberkatan. Kalau berkat, gaji sikit pon cukup jer. In Shaa Allah.

"Don't work hard, but work smart"

Nak kerja gaji riban-riban, awal pagi dah kena keluar, redah jammed segala bagai, takda masa untuk suami, hantar anak ke pengasuh tanpa sempat nak mandikan. Anak sakit susah nak cuti. Kerja stress, balik lambat, kat rumah pulak sambung buat kerja rumah. Penat nak marah-marah, silap-silap anak buat hal kena cubit la tamparlah. Kan jadi huru hara. Ish taknak aku.

Sebabtulah aku suka kerja aku. Kenapa?. Memanglah kadang-kadang bosan kerja sebab takda kerja. Tapi banyak lagi kelebihan lain yang aku dapat. Antaranya:

- Kalau pengasuh ada masalah, bila-bila masa aku boleh bawa anak aku ke tempat kerja.
- aku masuk kerja pukul 9, jadi aku sempat tunggu anak aku bangun tido, uruskan dia mandi semua, kemas rumah. Aku hantar anak aku pada pengasuh pon, anak aku dah bersih dah.
- Aku pergi kerja sekali jalan dengan suami aku. Jimat duit minyak. Takyah sibuk nak sediakan duit tambang bas semua. Boleh sarapan sekali dengan suami aku.
- Senang nak cuti, dulu masa aku mengandung tiap-tiap bulan mesti aku ada cuti. Bos siap pesan kalau tak larat tak payah datang, cuma perlu alert dengan setiap col dari dia. Tu pon dia col sebab nak tanya fail.
- Dah bersalin, sebulan sekali anak aku mesti kena g chek dekat klinik kesihatan, tu pon bos aku takde masalah kalau aku datang lambat.
- Office bersih, kerja sorang, aku boleh olah ikut citarasa aku, selesa untuk solat, takde had waktu untuk rehat. Asal takde kerja kau boleh rehat. kau bosan, kau boleh tengok cd.
- Peningkatan gaji ikut prestasi, kadang tak sampai 6 bulan dah ada kenaikan gaji.

Best tak?...best kan... serius aku selesa ok, yang penting banyak kebaikan untuk anak aku jugak. Walaupon gaji taklah besar mana, tapi masih cukup untuk aku, siap boleh shopping and berhoneymoon anak beranak...hepi tak?....hepinyer... Sila jangan jelouse ok...huhu

No comments:

Post a Comment