Sunday, October 14, 2012

Peristiwa

       Baru sampai opis tiba-tiba someone ajak teman sarapan, rezeki-rezeki... Bagus jugak, ada kawan sarapan, tapi aku dah sarapan kat rumah tadi, huhu, ruang masih ada untuk isi dua ketul kuih lagi dan air teh tarik.. Dia ni merupakan kawan baru aku, seorang yang baik, cergas, aktif dan selalu tersenyum... Muda lagi dia ni, muda dua tahun dari aku tapi dah ada tiga orang anak lelaki, murah rezeki dia kan... Tapi harini aku bukan nak cerita pasal tu, tapi nak bincang tentang masalah rumahtangga...ops, aku bukan kaunselor, sekadar meluah pandangan sahaja...

      Macam biasa, bila dah teman kawan sarapan, takkan nak diam je kan, lagi la kami ni perempuan yang mulut tak pernah nak berhenti dari bercakap. Harini terkeluar pulak cerita tentang masa silam suami masing-masing.. Dia bertanya, pernahkah aku berjumpa dengan bekas kekasih suamiku?. Erm, aku jawab, jumpa tu tidak pernah, tapi gambar pernah tengok... hati dah mula mengagak si dia akan mula bercerita tentang kemelut hidupnya, yess, apa yang terlintas dihatiku benar..

Kemelut dia: Ex gf suami dia gila bayang kat suami dia, dan dia terganggu dengan situasi tu, namun dia yakin dan pasti suaminya tidak pernah bertegur sapa dengan ex gfnya dulu. Apa yang merunsingkan, rumah si ex gf suaminya berdekatan dengan rumah ibu mertua kawanku ini... Dia ada terfikir untuk bertemu dengan perempuan tu untuk selesaikan semua permasalahan ini...hmmm, rumit kan...

     Tapi kan, bagi aku la, entah, aku tak pernah alami situasi macamni, cuma selalu terdengar dan mendengar permasalahn macamni. Aku berpendapat sebenarnya tak perlu nak perbesar perkara ni. Yang penting hubungan kita dengan suami dalam keadaan baik. Soal hati pihak ketiga tidak perlu difikir. Apa yang perlu kita buat adalah, menjaga suami dan anak-anak sebaik mungkin, wujudkan suasana harmoni dalam rumah, sentiasa usaha wujudkan rasa sayang suami terhadap diri kita dengan mengambil hatinya.

      Dari apa yang aku dengar, aku baca dan aku lihat, semua manusia ada perasaan sayang dan nafsu. Semua orang ada kisah silam dan semua orang pernah merasai cinta. Dan aku percaya semua orang ada rahsia hatinya yang tersendiri. KENANGAN, tak mungkin kan kita melupakan kenangan... Kenang tu pengalaman... Kenangan tu hak individu even suami kita. Kita tak boleh paksa dia melupakan kenangan...

       Cemburu itu wajar, tapi jangan cemburu buta, bahaya... selagi suami ada dengan kita, sayang dengan kita, sayang anak-anak dia, jaga keperluan kita, tak abai tanggungjawab, takde apa yang perlu dirisaukan. Bagi aku tak perlu nak ambik tau sangat, apa yang dia buat kat tempat keje, dengan siapa dia berurusan, dengan siapa dia mesej.. Ambik tau sikit-sikit je sekadar mengambil berat, tunjuk rasa sayang, tapi jangan tunjuk rasa curiga.. Sebab benda benda macamni la punca kerosakan rumahtangga, punca berlaku banyak salah faham, punca hilang rasa percaya..

Renungan: Jangan cari penyakit sampai penyakit itu datang pada kita...hehehe (positive is freedome of heart)...

No comments:

Post a Comment