Wednesday, November 13, 2013

Cakap berlapik atau cakap terbalik...

Hahaha, tergelak baca satu info ni kat fb pasal peel perempuan yang suka cakap terbalik. Maksud cakap terbalik ni macam cakap tak sama macam hati. Contohnya " saya tak kisah". Tapi dalam hati sebenarnya sangat la kisah. Hehehe. Apa yang buat aku ketawa bila secara tak langsung aku teringat balik yang aku selalu sangat buat macamtu. Bila fikir balik, perempuan ni memang banyak kerenahnya kan. Dalam info tu dia ada kata kalau suami boleh memahami bahasa terbalik wanita maknanya suami tu seorang yang romantik. Dekat situ memang point penting sebab dari situ aku sedar suami aku seorang yang sangat memahami, romantik dan menyenangkan.

Kadang-kadang pelik juga , macamana suami aku ni dengan mudah boleh memahami semua bahasa terbalik aku. Dia pernah buat research ke sebelum kawen dengan aku...hehehehe. Tapi apa yang aku tahu, suami aku sangat memahami dan menyayangi aku.

Bila baca pasal topik ni, banyak sangat wanita-wanita mengharap suami dan pasangan diorang dapat memahami hati dan fikiran mereka. Sedangkan aku dah miliki seorang yang sangat membahagiakan aku.

Kalau aku cakap "penatnya harini, letihnya, abang nak makan apa harini ek?. " Biasanya dia akan jawab, "ayang rehat la dulu, malam karang lepas magrib kita makan kat " Pak Ndak Arbak" ae". Hehehe. Dia memang tau maksud di sebalik keluhan aku.

Kalau aku tanya " abang tak lapar ke? " dia takkan jawab tak pun, atau lapar la jugak. Biasanya dia akan jawab " erm, hidang la makan malam, kita makan sama-sama ". Sebab dia faham aku dah lapar.

Disebabkan dia dah teramat faham dengan bahasa berlapik ni, dia pun seringkali jugak terjerumus dalam gejala cakap berlapik ni.hahaha.

Kadang-kadang, suami aku suka cakap, "erm, bestnye kalau dapat makan nasi lauk kari ayam ngan sambal belacan". Aku yang dengar ni biasanya jawab, "abang nak ayang masak tu ke harini?" dengan mulut mengherot n muka penat. Dia pun jawab, "macam teringin, tapi kalau tak ada pun takper". Kata-kata dia tu memang selalunya buat aku tersuntik, tiba-tiba rasa kesian, belas akan timbul. Demi rasa tulah aku dengan semangatnya akan cuba masak apa yang diinginkan.

Nampakkan, betapa indahnya bahasa bila disampaikan dengan kata-kata yang sopan.

Cuba bayangkan, kalau aku tengah penat, tetiba suami aku kata, yang arini masak nasi lauk kari ayam dengan sambal belacan k. Agak-agak apa aku akan kata?... Aku tak kata apa-apa, tapi dengan muka penuh keboringan dan tidak keikhlasan aku masak untuk dia dan hasilnya mungkin menghampakan seperti termasin, dan tak sedap.

Samaada percaya atau tidak, cara berkomunikasi yang sopan antara suami dan isteri mendorong kepada wujudnya perhubungan yang rapat dan mesra selain memperkukuh rasa hormat antara satu sama lain dalam diri.

P/s : Berbahagialah bersama pasangan dan anak-anak... =)

No comments:

Post a Comment